Uitjes
- 26 sep 2025
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 6 uur geleden
Nee, geen blog over uien... ik vind veel interessant maar uien niet perse. Deze pagina gaat over uitstapjes die ik deed.
Films
StadstrapBios
Het stond al járen op mijn zomerwensenlijstje: naar een openluchtbioscoop! En nu (2025) ben ik eindelijk geweest. Flesje drinken mee, popcorn en een kussentje om neer te leggen op de trappen van het jaarbeursplein. Welke film er zou draaien maakte me niet uit, het ging me om de ervaring op zich. Maar de film – Thelma & Louise – bleek ook nog eens leuk!
Over een roadtrip van twee Amerikaanse vrouwen, ze willen even ontsnappen aan hun relatie (Thelma) en het dagelijks leven (Louise) want dat loopt niet zo lekker. Tijd voor avontuur! Een avontuur wordt het maar niet op de manier waarop ze het voor zich zagen. In deze film is er een grote rol voor een knappe cowboy, gespeeld door Brad Pitt. Het bracht zijn carrière in een stroomversnelling.

Broken English - over het leven van Marianne Faithfull
Misschien ben ik een muziekbarbaar maar ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van Marianne Faithfull. Maar dat zegt iets over mij, Youtube-video's met haar muziek zijn miljoenen keren bekeken. Mijn moeder koos deze film uit om met mijn vader en mij te kijken op eerste paasdag in het Fraterhuis in Zwolle. Ik heb vertrouwen in haar film én muzieksmaak dus wilde graag mee.
Allereerst: wat was Marianne een fijne, toegankelijke vrouw! En supergetalenteerd ! Net als veel andere grote artiesten heeft ze een heel bewogen leven achter de rug. Met haar veerkrachtige persoonlijkheid, haar mooie stem en de gave haar emoties op papier te zetten had ze de tools om steeds weer op te krabbelen – ook uit de zwaarste periodes.
Haar levensverhaal werd in een creatieve vorm gegoten. Marianne werd uitgenodigd op het Ministerie van 'niet vergeten'. Herinneren en 'niet vergeten' zijn trouwens verschillende volgens de makers van de film. Zo, iets om over na te denken :)
Door Marianne zelf te laten vertellen kon zij het andere stuk van zichzelf laten zien (als zangeres en tekstschrijfster), terwijl de media vroeger vooral wilde inzoomen op haar verslavingen, de periode dakloos zijn enz. Maar ze was meer dan dat natuurlijk!
Jammer genoeg heeft Marianne Faithfull het eindresultaat zelf niet kunnen zien. Kort voordat de film af was overleed ze.
Na afloop van de film heb ik meteen wat van haar nummers toegevoegd aan mijn Spotify-playlist.
(Wat mooi trouwens als je achternaam 'trouw' betekent, al schrijf je dát met één L op het eind.)
Kunst & cultuur, musea
Volksbuurtmuseum
Voor mijn 39e verjaardag kreeg ik een museumkaart. Het eerste museum dat ik daarmee bezocht was het Volksbuurtmuseum in Utrecht - voelt fijn trouwens, een museum binnengaan zonder te betalen :). Een klein museum maar er is genoeg te ontdekken. Je ziet hier hoe het leven in de Utrechtse volksbuurt wijk C eruit zag, zo'n honderd jaar geleden. En niet alleen zien, ook horen (audioverhalen) en zelfs ruiken (geurbakken). Proeven kan ook, als je iets koopt in het museumwinkeltje.
Sonnenborgh
Sterrenwacht en museum Sonnenborgh is natuurlijk de place to be voor mij als liefhebber van planeten/ruimtevaart/sterren. Ik was er al eens geweest met mijn oudste nichtje. Heel leuk! Maar we hebben toen vooral de kinderactiviteiten gezien. Dus ik wilde nog eens terug om alles wat rustiger te bekijken. Dat heb ik gedaan. Er was een tijdelijke tentoonstelling over klimaatverandering. En de vraag: hoe kunnen we mensen gemotiveerd houden om zich in te zetten voor een gezondere aarde. Het onderwerp klimaatverandering is niet iets wat heel hoog in mijn gedachten zit. Ik ben nog niet gelijk gealarmeerd als ik daar aan denk omdat het naar mijn idee nog veel kanten op kan . Er liggen zoveel scenario's op tafel. Van behoorlijk warmer naar zelfs een stuk koeler en alles daartussen in. Maar juist daarom heb ik deze tentoonstelling heel rustig bekeken.

Muziek/dans/entertainment
Luka Bloom
Eigenlijk kende ik maar één nummer van Luka Bloom (dacht ik). Maar wel een heel mooi nummer: No matter where you go, there you are. Over de reis van een vluchteling. Het was er nooit van gekomen om meer van zijn pareltjes te ontdekken. Dat werd hoog tijd. Dus toen Spotify me erop wees dat Luka Bloom kwam optreden in Tivoli Vredenburg wist ik gelijk dat ik daar bij wilde zijn. Daar heb ik geen spijt van gehad, want het was inderdaad heel mooi. Hij heeft een diepe stem en zijn zelfontwikkelde stijl van gitaarspelen is uniek. Een noodgedwongen aanpassing door een peesontsteking.
Rowen Heze
Mijn moeder en ik zijn allebei 'fan' van Rowwen Heze. Of ja, fan ... wat is fan? We hebben geen Rowwen Heze dekbed of sokken en we reizen niet het hele land door om bij alle optredens te zijn. Maar we dansten 'vroeger' wel door de kamer op hun muziek. En luisteren de muziek nog steeds. Dus werd het tijd om eens samen naar een concert van hen te gaan, we gingen naar het theater van Steenwijk. Het was erg leuk! Allerlei stijlen kwamen voorbij. Van hun vrolijkste meezingers als Bestel Mar en Limburg (Het is een kwestie van geduld ... die.) tot gevoelige nummers met rake, mooie teksten. Ze hadden het aangekleed met een act van 'later in het bejaardentehuis'. Ze blijken van alle markten thuis, want dat was leuk gedaan. Heb ook gelachen om de grappen tussendoor. "Nee, we spelen niks van de Rolling Stones want de Rolling Stones speelt ook niks van ons." :D

Sounds
Vanavond was ik in theater Kikker voor een uurtje kijken naar Sounds. Dit gezellige, kleinschalige theater ligt een beetje verstopt tussen
Het was een intensief uur voor de dansers, ze kregen het er zichtbaar warm van. Veel bewegingen waren een beetje robotachtig maar dan duidelijk uitgevoerd door een soepel lichaam. Soms een vleugje breakdance ertussen. De gezichtsuitdrukkingen, het decor en de mooie zang erbij deden de rest.
Er werden amper foto’s of filmpjes gemaakt door de toeschouwers, dus ik liet mijn telefoon ook grotendeels ongebruikt op mijn schoot liggen.
Concert Suzan & Freek
Ik kreeg een telefoontje: "Wat vind je van Suzan en Freek?" "Uh, geen idee eigenlijk. Wel leuk geloof ik. Ik luister het niet maar de nummers die ik soms hoor zijn goed." Of ik meewilde naar hun concert? Ja, natuurlijk! Daarvoor hoef ik niet helemaal idolaat te zijn van de artiest(en). En wie weet werd ik na het concert wel fan! Op 25 mei was het zover, we gingen naar de Gelredome in Arnhem. Een bloedhete dag. Van tevoren waren er al wat berichten over oververhitte en flauwvallende bezoekers. We lazen de tip: blijf aan de buitenraden. Dat deden we en het was prima te doen. In het voorprogramma stond Hanna Mae. Ik heb misschien een beetje in een grot gewoond maar ik had dus nog nooit van haar gehoord. Niet bewust in ieder geval. En toen
Circus Up
Met mijn nichtjes ging ik naar Circus Up. Ze genoten ervan. En ik ook! Want een circus is echt een leeftijdloos uitje. De artiesten van dit circus werken hard. Ze moeten natuurlijk al veel trainen zodat ze de acts kunnen dromen en het helemaal in hun (spier)geheugen zit. Ze bouwen misschien ook wel zelf op? En ze runnen ook zelf de kraampjes met snoep, poffertjes, slush puppy en souvenirs. Ook vond ik ze behulpzaam. Ik was zo slim geweest om mijn pinpas te vergeten. Door geld over te boeken naar hun bankrekening Het was een voorstelling met moderne acts. Geen wilde dieren, wel (superschattige) hondjes. En de finale-act was een lasershow.
Cabaret/theater Jan Beuving - Dekpunt
De voorstelling Dekpunt van Jan Beuving was een verjaarsdagscadeau voor mijn vader. Het is altijd een uitdaging om een leuk cadeau te bedenken want ik hoor 'm eigenlijk nooit zeggen: "Dit zou ik heel graag nog eens krijgen/kopen/doen." Heel bescheiden. Dus dan komt het aan op onze creativiteit want natuurlijk willen we niet elk jaar aankomen met douchegel of sokken :) Ik maakte een rondje over het internet of er nog wat leuks speelde in een theater. En toen ik Jan Beuving zag staan wist ik gelijk: dit wordt het cadeau. Hij is een allrounder; goed in de alfa én bèta-kant. Een wiskundige, zanger en een woordkunstenaar ineen.
Pretparken en ander leuk vermaak
Avonturenpark Hellendoorn
Als je zoekt naar een laagdrempelig, overzichtelijk maar toch gezellig park is Hellendoorn een aanrader. Veel bomen eromheen, dus genoeg schaduw op warmere dagen. Voor warme dagen is er trouwens ook het waterpark.
Eten en drinken
High tea @Tea-rose Deventer


Sportieve uitjes/evenementen
USP Nightrun
Met een paar mensen van de loopgroep deed ik mee aan de eerste editie van de USP (= Utrecht Science Park) Nightrun. Van 'sorry-we-organiseren-dit-voor-het-eerst-chaos' was weinig te merken, het was prima georganiseerd. Mijn conditie was niet al te best – zelfdiagnose: ijzertekort – (edit: klopt!) maar bij dit soort evenementen gaat het gelukkig niet om de tijd die je neerzet maar om gezelligheid en genieten van het lopen. Dus deze tien kilometer überhaupt uitlopen leek me een prima doelstelling. Dat lukte. Onderweg genieten lukte ook. Een beetje dan, afzien was het ook. Het was onderweg op veel plekken mooi verlicht, er was muziek en er waren acts.
Welk uitje wil jij graag een keer doen?










Opmerkingen