Tekencheck: doen!
- 5 jul 2025
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 jun

Veel dingen kun je vergeten zonder al te grote gevolgen: waar je auto ook alweer geparkeerd staat, je sollicitatiegesprek (oké, is wel pijnlijk), een keer een verjaardag, je pincode ... meer dan een boze blik of wat verspilde tijd zal dat vaak niet kosten. Maar met een beetje pech heeft een vergeten tekencheck meer consequenties. En die kunnen heel lang aanhouden. Daarom vind ik het heel belangrijk om mensen eraan te herinneren. Zo belangrijk dat ik er een blog over schrijf. Eén keer, ik zal dit niet opdringerig steeds weer herhalen. Zou ik het liefst wel doen trouwens, zo belangrijk vind ik het. Maar één keer waarschuwen is het minste wat ik kan doen.
"Wat een gedoe zo'n check"
Lyme hebben is meer gedoe (flauw misschien, maar het is wel zo). Ja, ik snap echt wel dat het een beetje onpraktisch is. Maar het is voor een belangrijk doel en het is vooral gedoe zolang het geen routine is. Dan moet je er steeds weer aan denken. Geef het twee maandjes en je bent er helemaal aan gewend. Want een nieuwe gewoonte er in krijgen duurt ongeveer zes weken. Bij mij is een tekencheck net zo geautomatiseerd als tandenpoetsen. Het is heel makkelijk te combineren met douchen.
"Mijn weerstand is top."
Gelukkig! Maar een lymebesmetting is een echte uitdaging voor je lichaam omdat de bacterie allerlei trucjes heeft om je immuunsysteem te omzeilen. Er zijn mensen die na een lymebesmetting en een eventuele korte behandeling geen klachten meer hebben maar dat betekent niet dat de bacterie netjes opgeruimd is. Vaak is het in rust gegaan. Als je geluk hebt blijft het slapen, maar het kan járen later toch geactiveerd worden. Bijvoorbeeld na een stressvolle gebeurtenis, door hormonale veranderingen enz.
En ik vind: waarom moet je immuunsysteem het maar zelf opknappen als je met een kleine moeite veel gevallen van besmetting kan voorkomen? Gewoon een beetje helpen, je immuunsysteem heeft het al druk genoeg!
"Ik speelde vroeger hele dagen buiten, nooit een beet gehad. Volgens mij valt het allemaal wel mee met die teken."
Dit zou een argument kunnen zijn van de wat oudere jongeren onder ons. Helaas, tijden zijn echt veranderd. Ja, teken zijn nu een groter probleem dan vroeger. Onder andere door zachte winters overleven er veel gastheren van de teek – dieren waarom op de teek zich vasthecht en voedt. Hierdoor overleven er weer meer teken. Komt bij: als je niet gericht zoekt kun je tekenbeten makkelijk over het hoofd zien. Soms zitten ze bijvoorbeeld letterlijk op je hoofd of een ander verstopplekje zoals in je navel of op je ooglid.) Je voelt ze niet of pas als ze al flink bloed gezogen hebben en dus groter zijn. Maar dan ben je er nogal laat bij. Hoe eerder je het verwijdert hoe beter.
Controleren kun je leren. Mocht je het regelmatig vergeten meld je dan aan om een persoonlijke reminder te krijgen via het whatsappkanaal in de link. Elke dag in de lente en (na)zomer, op een vast tijdstip een herinnering. Dat is privé, andere mensen zien niet je naam en telefoonnummer: https://whatsapp.com/channel/0029VaXq4TR5a23vsUtFBt30 .
Dan is vergeten geen reden meer :) Natuurlijk kun je je op elk moment weer uitschrijven. Vergeet jij vaak te controleren op teken?
Opmerkingen