Mijn favoriete quotes!
- 5 jul 2025
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 jun

Quotes... je haat ze of je houdt ervan. Ik ben fan! Van sommige quotes dan. De 'Home is where the heart is' letters van Xenos zul je niet snel op mijn vensterbank zien pronken. In deze post deel ik mijn favorieten met jullie!
We know who we are but not who will be
Als je een béétje een denker bent - en dat ben ik - nogal - kom je er bijna niet onderuit... nadenken over je toekomst. Eigenlijk kun je daar weinig zinnigs over zeggen natuurlijk. Een goede eye-opener die ik tegenkwam: je denkt na over een tijd die nog niet eens bestaat. Als ik nadenk over mijn toekomst gaat dat van positief naar negatief naar weer positief en weer terug. Het stuitert op en neer, het is maar net in welke bui ik ben. Als ik me goed voel kijk ik er positief naar. Nieuwsgierig wat er allemaal nog in het vat zit. Welke mensen ga ik ontmoeten? Welke plekken ga ik ontdekken, welke nieuwe dingen ga ik doen, waar ga ik nog wonen, welke kring van mensen heb ik verder in de toekomst om me heen? Wat ga ik leren en ontdekken? Ben ik moe en overprikkeld dan kan ik beter niet te ver vooruit kijken. Dat draait dan namelijk meestal uit op een slecht scenario. Dan zie ik een zure, oude vrouw voor me die nergens zin in heeft en alleen maar klaagt over dat vroeger 'alles beter was'. Die dat klagen trouwens tegen katten moet doen want alle mensen zijn allang afgehaakt. Of misschien komen er toch nog wat mensen. Niet dat ze daar zin in hebben maar ja 'anders is het ook zo zielig'. Ik heb geleerd om het nadenken over mijn toekomst soms te parkeren als ik te moe ben. Want daarmee denk ik mezelf onnodig naar beneden en na een nacht slaap blijkt het slechte scenario gelukkig altijd weer als sneeuw voor de zon uit mijn gedachten verdwenen. Wat ik in dat slechte scenario natuurlijk niet meeneem is dat je zelf mee-ontwikkelt. Ver in de toekomst ben ik allang niet meer wie ik nu ben. Dat kan niet. Want met elke ervaring verander je (een beetje of veel) of door de kennis die je op doet. En anders doet de tijd dat wel. Ik kan natuurlijk niet 'de zelf van nu' zomaar plaatsen in de toekomst alsof ik zelf niet mee verander. En daarom dus deze quote. Je kunt proberen te ontdekken wie je nu bent, maar wie je wordt weet je niet. Dat weet je pas als 'later' 'nu' is geworden.
Good things never comes from comfortzones
Deze quote zag ik voorbijkomen op de instagrampagina van Sven Kramer. Ik volg graag (oud) topsporters voor wat inspiratie om niet altijd de makkelijkste weg te kiezen. Want wat voor topsporters geldt, geldt net zo goed voor ieder ander. Hoe verleidelijk ook, in je comfortzone blijven brengt je vaak niet zoveel verder. Wel met de kanttekening dat ik denk dat iedereen een comfortzone nodig heeft. Want anders kun je er ook niet uitstappen :) Nee, omdat het goed is om op te kunnen laden. Continu je grenzen verleggen en oncomfortabele dingen doen lijkt me niet vol te houden. Als ik op een koude, regenachtige dag thuis blijf om sport te kijken (na wel wat beweging, ik wandel op z'n minst elke dag), uitgebreid te douchen, lekker eten maak of beter nog of kant en klaar haal... dan geniet ik echt van die comfortzone. Dat is voor mij dé manier om op te laden. Ik heb dan ook regelmatig zulke dagen, ik heb ze hard nodig. Maar elke vrije dag zo doorbrengen? Nee, dan gaat er volgens mij ook iets niet helemaal goed. Er is zoveel te ontdekken, te proberen, te zien... het is zonde als je dat allemaal niet meekrijgt omdat je je comfortzone niet uit wilt. Want buiten je comfortzone liggen vaak de mooiste ervaringen. Als je je afvraagt: dat is de theorie... wat heb jij eigenlijk buiten je comfortzone gedaan? Veel, want mijn comfortzone is ongeveer zo groot als mijn huis en het huis van mijn ouders. Verder (inmiddels) de bekende plekken waar ik vaak kom maar toen ik er voor het eerst kwam waren het zeker nog geen comfortzones. Met zo'n kleine comfortzone kom je er al snel buiten. Voorbeelden van wat ik deed of doe:
- Vrijwilligerswerk bij Make A Wish en bij een kinderhospice - Reizen naar Japan, Thailand, Cuba en Marokko. Maar ook reizen binnen Europa zijn buiten mijn comfortzone.
- Beginnen aan nieuwe stages voor mijn mbo-opleiding nadat vorigen mislukt waren
- Hbo-opleiding pedagogiek begonnen ondanks mensen die zich afvroegen of dat 'niet te hoog gegrepen was'
- Alle dingen in groepen (cursussen/trainingsdagen/verjaardag/borrels... ). Het is niet zo dat ik de mensen 'eng' vind maar ik vind het lastige situaties omdat ik door overprikkeling soms het overzicht kwijt raak.
En oh ja: dingen buiten je comfortzone doen is natuurlijk breder dan 'doen wat je eng' vindt. Het kunnen ook dingen zijn die je doet terwijl ze allang niet leuk of fijn meer zijn. Mijn opleiding pedagogiek is daar een voorbeeld van. Het duurde op een gegeven zoveel langer dan gepland en toen mijn eindonderzoek dan ook nog eens niet erg soepel ging was ik er soms helemaal klaar mee en wilde dan alsnog stoppen. De vermoeidheid maakte de 'gooi-al-die-boeken-en-je-laptop-het-raam-uit' (spreekwoordelijk dan) optie extra verleidelijk. Maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben niet zolang doorgegaan om er vlak voor de 'finish mee te stoppen' omdat ik het zat ben. Onder het motto: het hoeft niet comfortabel te zijn als je er maar komt.
No matter how you feel, get up, dress up, show up and never ever give up
Ik zag de quote bij mijn vorige werk – The Colour Kitchen (aanrader!). De credits gaan naar Regina Brett. Hoe moeilijk het ook is, uiteindelijk voel je je bijna altijd beter als je in beweging komt en wat aandacht geeft aan je uiterlijk . Een dag, een week jezelf opsluiten in huis en zelfzorg negeren is misschien soms goed of nodig... maar er is wel een kantelpunt denk ik. Een moment waarop het beter is om toch weer wat dingen op te pakken en jezelf te verzorgen. Maar wanneer dat moment er is, is natuurlijk wel erg verschillend per persoon en per situatie.
Schaamte is de moeder van stiekem
Zegt Anna Hoekstra in de NPO-serie 'de ring.' Vond ik een interessante eye-opener.
Do it scared, do it broke, do it alone, do it unsure but do it anyway
Sommige mensen hebben een gezonde dosis lef. Of misschien is het eerder vertrouwen. Ik ben niet sommige mensen. Door lyme werd ik wat meer een negatieve denker en ook argwanender. Maar van nature ben ik sowieso nogal een denker en ik denk natuurlijk niet alleen maar over gezellige dingen. Dus het zat er al een beetje in om niet heel veel lef te hebben. Moet ik daarom maar alles vermijden wat ik spannend vind? Nee, dat lijkt me de verkeerde weg. Mijn favoriete aanpak is opbouwen.... steeds iets spannender maken.
Als je dan toch van plan bent om na te denken, denk dan in ieder geval groots
Niet echt een quote, meer een oneliner. Maar wel een sterke vind ik. Hij komt uit de serie Elixer.
Three things in human life are important. The first is to be kind. The second is to be kind. And the third is to be kind
Een mooie quote van Henry James – een Amerikaans Britse schrijver – om ons er aan te herinneren hoe belangrijk 'aardig zijn' is. Ik denk dat ik meestal wel aardig ben. Vroeger vond ik dat een te makkelijke goede eigenschap. De eigenschap die genoemd wordt als je een goede eigenschap van iemand moet noemen maar eigenlijk nergens opkomt. Maar ik kom er steeds meer achter dat vriendelijkheid niet voor iedereen makkelijk of vanzelfsprekend is. Sinds ik in de stad woon zie ik veel bot gedrag. Afsnijden, de weg opeisen ten koste van anderen, schelden en snauwen. Wat natuurlijk niet meteen hetzelfde is als onaardig zijn. Maar het is wel onaardig doen.
If you are not creating trouble, you are not creating much
De quote kwam voorbij in de cursus creatief schrijven die ik deed. Interessante uitspraak vind ik! Veel mensen zijn harmonieus. Ze willen de sfeer goed houden, houden soms hun mond om de vrede te bewaren. Maar: ik vind dat dingen soms best gezegd mogen worden. De keuringsarts van het UWV schreef in mijn rapportage dat ik een werkplek nodig heb waar geen conflicten voorkomen. Geen idee hoe hij daar bij kwam. Dat heb ik toch even rechtgezet. Natuurlijk: ik snap het wel ... ik kom zachtaardig over, niet superweerbaar misschien. En ik heb geloof ik wel genoemd dat ik een vriendelijke sfeer belangrijk vind. Maar dat is niet hetzelfde als 'geen conflicten'. Een fijne sfeer zorgt ervoor dat mensen zich veilig genoeg voelen om zich uit te spreken. Natuurlijk hoeft een conflict niet te betekenen dat je elkaar compleet affakkelt. Het kan altijd vriendelijk en met respect. Maar als je niks uitspreekt verandert er niks en blijft er van alles tussen mensen in hangen. Dat wil je niet, denk ik.
Mensen zijn soms verrast als ik ineens assertief ben. Verrassing ... ik bén assertief. Maar ik realiseer me ook dat iedereen zijn slechte momenten heeft. Dus doet iemand onaardig? Vaak laat ik dat toch gaan. Bewust. Nadeel is wel dat ik hiermee eigenlijk iets teveel van mezelf vraag ... ik leg het naast me neer maar ondertussen stapelt het zich wel op. Ineens kan ik het dan helemaal zat zijn en dan reageer ik fel. Feller dan ik wil. Maar het heeft altijd wel effect. Want wie verwacht er nu een uithaal van een zacht persoon.


Opmerkingen